W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Protokół z sesji Rady Miasta Ustroń z dnia 22 marca 2005 r.

RSS

                                              P R  O T O K Ó Ł   N r  XXX / 2005

z sesji  RADY MIASTA USTROŃ

odbytej w  dniu 22 marca 2005 r.

            W  sesji  udział wzięło 15-tu radnych.

W sesji uczestniczyli dyrektorzy jednostek kultury w mieście panie Barbara Nawrotek-Żmijewska / MDK” Prażakówka /, Lidia Szkaradnik / Muzeum Ustrońskie im. Jana Jarockiego / i Krzysztof Krysta  / Miejska Biblioteka Publiczna /.

 Listy obecności radnych oraz zaproszonych gości stanowią załącznik nr 1 do protokołu.

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie  jej prawomocności

     Sesja Rady Miasta rozpoczęła się w dniu 22 marca 2005 roku o godz. 14-tej
w  sali sesyjnej Urzędu Miasta w Ustroniu. Sesję otworzyła i prowadziła    obrady Przewodnicząca Rady E.Czembor. Po przywitaniu radnych  oraz gości  Przewodnicząca Rady  stwierdziła, na podstawie listy obecności, że obrady sesji są prawomocne.

2. Uchwalenie porządku obrad

Projekt porządku obrad przedstawiła Przewodnicząca E.Czembor wnosząc następnie o wycofanie  z porządku obrad projektów  uchwał dot. statutu uzdrowiska oraz uchwalenia planu (punkty A/ i B/). Jak informowała wprowadzenie tych zmian ma związek z  brakiem stanowiska Ministra Zdrowia w przedmiocie korekty stref uzdrowiskowych.    Taka sytuacja  – zdaniem Przewodniczącej oraz Burmistrza I.Szarca -  przemawia za  oddaleniem  na następną sesję Rady  także projektu uchwały dot. planu zagospodarowania przestrzennego bowiem   ich łączne rozpatrzenie    pozwoli na  uniknięcie  ewtl. rozbieżności w tych dokumentach.    Następna  propozycja przedstawiona przez Burmistrza dotyczyła korekty danych przedstawionych w projekcie uchwały w sprawie aportu wnoszonego do TBS-u mającej związek  ze  sprzedażą mieszkań  dokonanej  na wniosek zainteresowanych, którzy zdecydowali się na ich zakup  już  po opracowaniu materiałów informacyjnych dla radnych.

Innych propozycji nie wniesiono   zatem po wprowadzeniu stosownych poprawek do projektu porządku obrad sesji Przewodnicząca E.Czembor zarządziła  głosowanie w wyniku którego porządek  obrad został jednogłośnie przyjęty  przez 15-tu radnych obecnych na sesji.

Porządek obrad stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

3. Przyjęcie protokołu Nr XXIX/2005 z sesji Rady Miasta odbytej w dniu 02 marca 2005 r.

            Skrót protokołu przedstawił  Wiceprzewodniczący  S.Malina. Do przedstawionego skrótu  wniósł uwagę  radny T.Dyrda. Uwaga ta dotyczyła niewłaściwego sformułowania , które jego zdaniem   zostało użyte  w celu określenie  stanowiska radnych w zakresie projektu planu zagospodarowania przestrzennego będącego przedmiotem dyskusji prowadzonej w  punkcie 4-tym porządku obrad.

Uwaga radnego została przyjęta. Dokonano w odpowiednim miejscu protokołu   stosownej korekty w wyniku czego dotychczasowy zapis  zastąpiono  słowami „ .............wyraziło gotowość przyjęcia nowego planu zagospodarowania przestrzennego, po wprowadzeniu   uwag przyjętych w trakcie tej sesji i przedstawieniu stosownego projektu uchwały w tej sprawie”.

 4. Podjęcie uchwał w sprawach :

A/ rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Miasta i udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta za rok 2004

Przedstawiając radnym  sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za rok ubiegły Burmistrz I.Szarzec stwierdził , że pomimo niewykonania niektórych dochodów i wydatków , był to budżet dynamiczny o czym świadczy zarówno ilość wykonanych zadań jak i  wzrost ogólnych dochodów o kwotę 2,7 mln. zł.

W zakresie dochodów mniejsze od planowanych były wpływy m.in. z udziału w podatku dochodowym od  osób fizycznych  ,  podatku od nieruchomości i sprzedaży mienia komunalnego.   Jak  wyjaśniał Burmistrz bezpośredni wpływ na realizację dochodów z podatku od nieruchomości  miała  zmiana zasad opodatkowania wynikająca  ze  zmiany kwalifikacji gruntów realizowana przez Starostwo.
Inna sytuacja miała natomiast miejsce  przy realizacji dochodów ze  sprzedaży mienia komunalnego. Tutaj zastosowano „dalekowzroczną politykę” i  pomimo  zawyżenia   w budżecie planowanych z tego tytułu dochodów   zdecydowano   o ograniczeniu sprzedaży  mienia komunalnego by – jak powiedział Burmistrz -  „ nie wyzbywać się wszystkiego ” . Trafność takiego działania   została  m.in. potwierdzona przy podejmowaniu decyzji  o przekazaniu niektórych mieszkań do TBS-u.

Omawiając w dalszej kolejności  stronę wydatkową budżetu Burmistrz zwrócił uwagę radnych na  wykonanie  planowanych w budżecie zadań przy czym stosowany przy ich realizacji reżim finansowy pozwolił zamknąć  zeszłoroczne wydatki na poziomie 94,13 % planu. W tym miejscu Burmistrz  informował , że z przyczyn obiektywnych nie  wykonano w roku ubiegłym   remontu dachu na ratuszu oraz modernizacji obiektu miejskiego na Bernadce .   Z  pozostałych wydatków dokonano spłaty  kolejnej raty pożyczki, która została zaciągnięta na budowę oczyszczalni ścieków  a  ostatecznie ubiegłoroczny budżet zamknięty został nadwyżką w kwocie 601 tys.zł.  Informując  także o wykonaniu wszystkich zadań, które zostały gminie zlecone przez administrację państwową bądź powierzone  przez Starostwo Burmistrz zwrócił się do Rady o  przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu i udzielenia absolutorium za rok 2004.

W następnej kolejności Skarbnik Miasta M.Komadowska przedstawiła uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej, która pozytywnie zaopiniowała  wykonanie budżetu miasta za rok 2004.  

Sprawozdanie analizowane było przez wszystkie komisje Rady przy czym Komisja Rewizyjna podejmując pozytywną opinię o całości sprawozdania wystąpiła z odpowiednim wnioskiem do Przewodniczącej Rady o udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium za rok ubiegły.

Opinię Komisji Budżetu i Przestrzegania Prawa przedstawił przewodniczący komisji J.Kurowski.  Komisja  podejmując pozytywną opinię o wykonaniu budżetu za rok 2004  także pozytywnie oceniła  formę przedstawionego sprawozdania wnosząc o podjęcie uchwały  o treści przedłożonej pod obrady Rady.

Nie zgłoszono innych wniosków. Poddany pod głosowanie projekt powyższej uchwały został , w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęty przez 15-tu radnych obecnych na sesji. Ustawowy skład Rady wynosi 15-tu radnych.

Uchwała Nr XXX/267/2005 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Miasta i udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta za rok 2004 stanowi załącznik nr   3 do protokołu.

B/  zmian w budżecie miasta na 2005 rok

            Jak informowała Skarbnik Miasta M.Komadowska zmiany w budżecie jakie przedstawione zostały w projekcie powyższej uchwały  dotyczyły m.in.  wprowadzenia do budżetu  środków unijnych i pozyskanych na remont sceny w MDK „Prażakówka” oraz dochodów ze  środków specjalnych dotychczas funkcjonujących w przedszkolach, świetlicach szkolnych i żłobku miejskim. Środki te, na mocy zmienionej ustawy o finansach publicznych,  uległy likwidacji a wpłaty rodziców na żywienie dzieci odprowadzane będą do miejskiego budżetu. Zgodnie z tym po stronie wydatkowej budżetu dochody ze środków specjalnych skierowane zostały na żywienie w  tych placówkach natomiast pozostałe środki – na budowę ścieżki Rycerskiej / unijne /  i remont sceny „Prażakówki”.

            Nie podjęto dyskusji. Projekt  uchwały został podjęty jednogłośnie przez
15-tu radnych obecnych na sesji.

Uchwała Nr XXX/256/2005 w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2005  stanowi załącznik  nr 4 do protokołu.

C/ zmieniająca uchwałę w sprawie określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso w podatku od nieruchomości, podatku od posiadania psów i opłacie miejscowej

            Projekt powyższej uchwały , mający charakter porządkowy,  przedstawiony został pod obrady Rady w związku z kolejnymi zmianami  jakie miały miejsce bądź to w związku ze zmianą inkasentów opłaty klimatycznej  bądź też zmianą nazwy podmiotu prowadzącego działalność  upoważniającej  do poboru tej opłaty.

            Nie wniesiono uwag do treści uchwały zatem Przewodnicząca E,Czembor zarządziła głosowanie w wyniku którego powyższa uchwała podjęta została jednogłośnie przez 15-tu radnych uczestniczących w sesji.

            Uchwała Nr XXX/257/2005 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

D/ przyjęcia sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustroniu za rok 2004 oraz potrzeb w zakresie pomocy społecznej

            Przekazane radnym w materiałach informacyjnych sprawozdanie przedstawił kierownik MOPS-u Z.Dziendziel. Z informacji tej  wynikało, że od maja ubiegłego roku  weszła w życie nowa ustawa o pomocy społecznej.  Zapisy tej ustawy w sposób dostępny i przejrzysty określają teraz zarówno zasady  jak i kryteria dochodowe  aktualnie obowiązują przy ubieganiu się o pomoc  i uprawniające do przyznania świadczeń z puli środków dotyczących pomocy społecznej. W ustawie tej ponadto szczegółowo określone zostały  także  odpłatności obowiązujące za pobyt w Domach Opieki Społecznej. Tutaj wspomniał o zmianie aktualnie  obowiązujących zasad  w odpłatności gdzie w zależności od dochodów za pobyt w domach pomocy społecznej odpłatność ponoszona jest bądź przez pensjonariusza, bądź jego rodzinę lub gminę której był mieszkańcem.   Zdaniem kierownika Z.Dziendziela sposób w jaki prowadzona jest w naszym  mieście pomoc społeczna jest  gwarancją, że żadne z ustrońskich dzieci nie będzie  głodne bowiem pomocą w dożywianiu objęte są  wszystkie  dzieci uprawnione do tego świadczenia,  począwszy od tych przebywających w żłobku miejskim poprzez ustrońskie przedszkola  do tych uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów. Jak informował dalej środki finansowe jakie   kierowane  są z budżetu miasta  na ten cel  są niemałe bowiem
podobnie jak te , przeznaczone  na realizację świadczeń rodzinnych, w okresie  bowiem 8-miu miesięcy  udzielono  uprawnionym ze środków przekazanych z budżetu państwa pomoc na kwotę 1.900 tys. zł.

  Do najpilniejszych  zadań jakie jego zdaniem należałoby podjąć kierownik Dziendziel zaliczył budownictwo socjalne a także  poprawę warunków lokalowych dla MOPS-u  bowiem  w związku z dodatkowymi zadaniami wynikającymi z realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych  obecne pomieszczenia są zbyt małe  a także nieprzystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Sprawozdanie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej analizowały komisje 
Ochrony środowiska, Zdrowia, Rolnictwa i Leśnictwa  oraz  Budżetu i Przestrzegania Prawa  podejmując w tej sprawie pozytywną opinię . Przedstawiając opinię pierwszej z komisji radna M.Szczotka przekazała nadto , że  komisja  popiera wniosek Kierownika MOPS-u związany z uruchomieniem budownictwa socjalnego co w konsekwencji być może  pozwoli  także rozwiązać  problem lokalowy samego MOPS-u. Wnioski te poparła także Komisja Budżetowa.

            Dyskusji  nie podjęto a projekt uchwały poddany pod głosowanie został podjęty jednogłośnie przez 15-tu radnych obecnych na sesji.

            Uchwała Nr XXX/258/2005 w sprawie przejęcia sprawozdania MPS w Ustroniu za rok 2004 stanowi załącznik nr  6 do protokołu.

G/ szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze
i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za te usługi, jak również trybu ich pobierania

            Podobnie jak w poprzednim punkcie porządku obrad także ten projekt uchwały  przedstawił radnym  Kierownik MOPS-u  Z.Dziendziel. Jak informował realizacja zadań będących przedmiotem projektu uchwały   należy do zadań własnych gminy  a dotyczy osób, które nie są w stanie wykonywać  podstawowych osobistych czynności i  potrzebują wsparcia oraz pomocy ze strony innych osób w zakresie ich codziennego funkcjonowania.  Pomoc ta prowadzona jest przez gminę w formie usług opiekuńczych  realizowanych przez pracowników Miejskiego Domu Spokojnej Starości przy czym  zasady ich udzielania  i wysokość odpłatności  określa Rada  na mocy odpowiednich przepisów. Przy obliczaniu  stawki odpłatności za podstawę przyjęty został rzeczywisty koszt danej usługi  jednak , jak zaznaczył kierownik Dziendziel, odpłatność ta jest zmienna a o jej wysokości decyduje ustalone kryterium dochodowe.  Z jego wypowiedzi wynikało, że bywają  sytuacje kiedy usługa realizowana jest nawet  nieodpłatnie albo  odpłatność jest tylko częściowa. Następną z  zasad jakie  zastosowano przy ustalaniu odpłatności jest  sytuacja rodzinna osoby , która będzie korzystać z usług opiekuńczych a wpływ na wysokość tej odpłatności ma  faktyczny stan rodzinny  i samotne bądź wspólne z rodziną  gospodarowanie.

Jak następnie zaznaczył  stawki odpłatności nie zostały wygórowane by  nie  spowodować takiej sytuacji, że zainteresowani tą formą pomocy będą rezygnować z usług na rzecz  korzystania z opieki w domach spokojnej starości.

            Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię Komisji Ochrony Środowiska, Zdrowia, Rolnictwa i Leśnictwa. Podobnie Komisja Budżetu i Przestrzegania Prawa pozytywnie oceniła przedstawione stawki wnosząc o podjęcie uchwały w proponowanym  brzmieniu.

             Uwag nie wniesiono. Projekt powyższej uchwały poddany pod głosowanie został podjęty większością głosów bowiem

                        - za podjęciem uchwały głosowało                      -           14-tu radnych

                        - wstrzymał się od głosu                                   -             1-n radny

            Uchwała Nr XXX/259/2005 w sprawie szczegółowych warunków przyznawania
 i odpłatności za  usługi opiekuńcze stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

H/ przyjęcia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2004 r. instytucji kultury pn. Miejski Dom Kultury „Prażakówka” w Ustroniu

            Radni otrzymali  w materiałach informacyjnych komplet dokumentacji dotyczącej sprawozdawczości finansowej za rok ubiegły każdej z trzech instytucji kultury  wymienionych w porządku obrad.

            Sprawozdanie przedstawiła dyrektor MDK”Prażakówka B.Żmijewska-Nawrotek. Z wypowiedzi tej wynikało, że środki pozyskiwane od sponsorów są coraz mniejsze mimo to  kalendarz imprez wzbogacił się w roku ubiegłym o nowe pozycje cow znacznej mierze,  jak stwierdziła,  stanowiło efekt działań jakie  podejmowane były przez MDK „Prażakówka”. Następnie  poinformowała, o imprezach jakie  począwszy od początku roku były organizowane w mieście  w roku ubiegłym  – zgodnie zresztą z  opracowanym wcześniej,  rocznym harmonogramem oraz   przedstawiła  plan pracy tej placówki na rok bieżący. Wspomniała także o powracającym problemie funkcjonowania  kawiarni mieszczącej się w obiekcie Domu Kultury, gdzie aktualnie zmienił się dzierżawca zamierzający uruchomić w tym lokalu , w miesiącu kwietniu br. ,  pubu w stylu angielskim.

Odpowiadając następnie na pytanie Przewodniczącej E.Czembor o możliwość zamontowania w Prażakówce ekranu dla celów kinowych odpowiadała, że z uwagi na obowiązujące wymogi np. łączone krzesła dla widzów , na razie nie jest to możliwe. Udzieliła także odpowiedzi radnemu T.Dyrdy wyjaśniając, że wzrost płac w stosunku  do roku poprzedniego , który wykazany został w sprawozdaniu,   jest pozorny  a wynika z wcześniejszej , długotrwałej nieobecności pracowników, z których jeden przebywał na zwolnieniu chorobowym  a drugi -  urlopie macierzyńskim.

Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki pozytywnie oceniła zarówno materiały opracowane do sprawozdania jak i  merytoryczną działalność tej placówki.  Podobnie Komisja oceniła działalność dwóch następnych jednostek kultury Biblioteki i Muzeum Ustrońskiego.  Przedstawiając opinię Komisji Wiceprzewodniczący S.Malina przypomniał o problemach jakie wynikały z wcześniejszego funkcjonowania Galerii im.Skalickiej,  aktualnie postrzeganej jako dobrze  funkcjonująca  placówka .

Nie podjęto dalszej dyskusji. Projekt uchwały poddany pod głosowanie został przyjęty jednogłośnie przez 15-tu radnych obecnych na sesji.

Uchwała Nr XXX/260/2005 w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2004 – MDK”Prażakówka” stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

I/ przyjęcia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2004 rok instytucji kultury pn.Muzeum Ustrońskie im. Jana Jarockiego w Ustroniu

                        Z informacji przekazanych przez Dyrektor Muzeum L.Szkaradnik  wynikało, że w stosunku do poprzedniego roku nie zmieniła się wysokość dotacji jaką miasto przekazuje na działalność Muzeum , wzrosły natomiast dochody własne. W kosztach  funkcjonowania Muzeum  największą pozycję stanowiły koszty utrzymania budynku oraz koszty związane z wynagrodzeniem pracowników.
Z bogatej działalności jaka prowadzona była w Muzeum w roku ubiegłym wymieniła wystawy, wernisaże i współudział w szeregu  imprezach  cyklicznych organizowanych przez miasto. Muzeum  prowadziło ponadto  działalność wydawniczą, szczególnie bogatą w roku bieżącym w związku z obchodami 700- lecia Ustronia. Następnie zwróciła uwagę radnych na stałą wystawę  kombatantów organizowaną z myślą o  dzieciach szkolnych  i odbywające się tam spotkania   w trakcie których dyżurujący kombatanci organizują  w formie pogadanek lekcje historii dla dzieci i młodzieży .

Wprowadzenie  tego rodzaju  działalności wysoko oceniła radna H.Puchowska-Ryrych  z zawodu nauczycielka, a dziękując za to,  podkreśliła  jak  ważny stanowi to krok w historycznej edukacji dzieci. W dalszej kolejności radny W.Śliż interesował się ,  czy w wyniku zmiany nazwy wzrosło zainteresowanie   przyjezdnych działalnością Muzeum. Odpowiadając radnemu  Dyrektor L.Szkaradnik informowała, że zmiana nazwy funkcjonuje od m-ca października ubiegłego roku i jest to zbyt krótki okres by  dostrzec zauważalne zmiany.

Innych pytań nie wniesiono zatem Przewodnicząca E.Czembor zarządziła głosowanie w wyniku którego  uchwała została podjęta jednogłośnie przez 15-tu radnych obecnych na sesji.

            Uchwała Nr XXX/261/2005 w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2004 – Muzeum Ustrońskie stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

J/ przyjęcia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2004 rok instytucji kultury pn. Miejska Biblioteka Publiczna im.J.Wantuły w Ustroniu

            Jak informował Dyrektor Biblioteki K.Krysta rok 2004 był pierwszym
w którym  biblioteka funkcjonowała w  nowych pomieszczeniach przez okres całego roku dlatego   z całą pewnością można stwierdzić, że nowa lokalizacja spotkała się z przychylną opinią  zarówno mieszkańców jak i wczasowiczów  korzystających z usług biblioteki. Wzrosła ilość czytelników, wypożyczeń książek a szczególnie osób korzystających z czytelni. Informował, że obecna oferta biblioteki zostanie poszerzona o internet bowiem w najbliższym czasie Ministerstwo Nauki przekaże do ich dyspozycji trzy komputery z  możliwością darmowego  dostępu do internetu.  Następna  nowość  to uruchomienie działu literatury angielskiej, który został utworzony zgodnie z wcześniejszymi wnioskami czytelników zainteresowanych tą sprawą.   Innym ważnym zadaniem , realizowanym przez pracowników Biblioteki,  jest wzbudzenie u dzieci  zainteresowania  książkami . W tym celu organizowane są  różnego rodzaju konkursy mające na celu zachęcić dzieci do czytania książek.

            Odpowiadając następnie na pytania radnych W.Śliża i J.Zahraja informował, że największa liczba czytelników występuje w grupach – uczniowie  i  osoby starsze , a nowości i beletrystyka są kupowane  nawet w kilku egzemplarzach jednak ze względu na zbyt wysokie ceny nie planuje się w najbliższym okresie zakupu do czytelni   prasy angielsko- i  niemieckojęzycznej.

            Dalszych pytań nie zgłoszono zatem Przewodnicząca E.Czembor zarządziła głosowanie w wyniku którego  powyższa uchwała podjęta została jednogłośnie przez 15-tu radnych uczestniczących w sesji.

            Uchwała Nr XXX/262/2005 w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2004 rok – Miejska Bibliotek Publiczna stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

K/ zaopiniowania projektu aglomeracji

            Jak wyjaśnił Burmistrz projekt powyższej uchwały stanowi konsekwencję zapisów ustawy Prawo Wodne i stosownego zarządzenia Ministra Srodowiska wprowadzających obowiązek opracowania krajowego programu oczyszczania ścieków, zgodnego z wymogami Unii Europejskiej. Zgodnie z obowiązującą procedurą propozycje do Programu  opracowują gminy a po ich weryfikacji przez Wojewodę opiniowane są przez  gminy w formie stosownej uchwały. Program oczyszczania ścieków pozwoli na ubieganie się w przyszłości o dofinansowanie ze środków Unii zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska  znajdujących się w obrębie danej aglomeracji a określenie granic tych aglomeracji stanowi podstawę do przygotowania stosownych wniosków o dofinansowanie. Z wypowiedzi Burmistrza wynikało, że na wyznaczenie w przedstawionym projekcie uchwały dwóch obszarów aglomeracji  o nazwie Ustroń i Skoczów miał fakt odprowadzania ścieków z naszego miasta  do oczyszczalni położonych w tych dwóch  gminach. Obszar danej aglomeracji  wyznaczony został po granicach  terenów już skanalizowanych bądź też terenów przewidzianych do skanalizowania. Odpowiadając dalej na pytanie radnego T.Dyrdy Burmistrz wyjaśnił, że podjęcie opinii przez Radę  w tej sprawie jest  wymogiem ustawowym i stanowić będzie – przede wszystkim w przypadku   gmin  nie posiadających dotychczas kanalizacji -   zabezpieczenie ich interesów w zakresie zlewni ścieków.

            Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowała Komisja Architektury, Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zatem Przewodnicząca zarządziła głosowanie w wyniku którego uchwała podjęta została większością głosów bowiem

                        - a podjęciem uchwały głosowało                       -           14-tu radnych

                        - wstrzymał się od głosu                                   -             1-n radny

            Uchwała Nr XXX/263/2005 w sprawie zaopiniowania projektu aglomeracji stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

L/ przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa

            Przedstawiając pod obrady projekt powyższej uchwały Naczelnik Wydziału IGG A.Siemiński informował, że stanowi on konsekwencję wcześniejszej uchwały Rady podjętej w przedmiocie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej obiektem wypoczynkowym i stawami rybnymi a położonej w Ustroniu-Hemanicachod  Zakładów Kuźniczych w Ustroniu. Nieruchomość użytkowana w formie wieczystej dzierżawy stanowi własność Skarbu Państwa a podjęcie powyższej uchwały umożliwi Staroście Cieszyńskiemu podjęcie procesu jej przekształcenia w prawo własności na rzecz naszego miasta .

            Pozytywną opinię w tej sprawie podjęła Komisja Architektury, Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,  radni nie wnieśli żadnych uwag zatem Przewodnicząca E.Czembor zarządziła głosowanie w wyniku którego uchwała podjęta została jednogłośnie przez 15-tu radnych uczestniczących w sesji.

            Uchwała Nr XXX/264/2005 w sprawie przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa stanowi załącznik nr 12 do protokołu

Ł/ wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego, wniesienia majątku
i objęcia udziałów w Towarzystwie Budownictwa Społecznego s-ka z o.o.

            Przed omówieniem projektu uchwały Burmistrz I.Szarzec   przypomniał
o dyskusjach jakie były wcześniej prowadzone, także na forum Rady,  w sprawie przekazania częścispraw mieszkaniowych do TBS-u  by w ten sposób rozwiązać temat ustrońskich wspólnot mieszkaniowych. Jak dalej mówił Burmistrz projekt przedstawionej uchwały  stanowi ostatni element tego procesu przyzwalając m.in.  na wniesienie do spółki  lokali mieszkalnych  będących aktualnie własnością gminy.  Majątek jaki się  proponuje przekazać do TBS-u został wykazany w tabeli będącej załącznikiem do projektu uchwały, gdzie   szczegółowo wykazano dane dotyczące każdego z przekazywanych lokali. Wcześniej, bo od m-ca listopada 2004 roku , trwały prace nad wykonaniem stosownych operatów  i rozliczenia wspólnot mieszkaniowych.

Z informacji jaką przekazała  Naczelnik Wydz.Mieszkaniowego E.Sowa wynikało, że po   przekazaniu do TBS-u    wykazanego w uchwale majątku w   administracji miasta pozostaną wyłącznie lokale komunalne i socjalne. W dalszej kolejności prezes B.Baron udzielił negatywnej odpowiedzi na pytanie radnego W.Śliża czy w sytuacji zarządzana przez TBS wszystkimi wspólnotami zostaną  zbilansowane wszystkie wydatki tej spółki.

            Projekt uchwały szczegółowo analizowała Komisja Architektury, Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej podejmując w  tej sprawie pozytywną opinię. Jednocześnie przewodniczący tej komisji J.Waszek podziękował Naczelnik E.Sowie za dokładne i sumienne przygotowanie  całości tego tematu.

            Dalszej dyskusji nie podjęto zatem Przewodnicząca E.Czembor zarządziła głosowanie w wyniku którego uchwała podjęta została większością głosów bowiem

            - za podjęciem uchwały głosowało                      -           13-tu radnych

            - wstrzymało się od głosu                                  -             2-ch radnych

            Uchwała Nr XXX/265/2005 wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego i wniesienia majątku do TBS-u stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

M/ regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym

            Wymieniony wyżej Regulaminy stanowiący załącznik do przedłożonego projektu uchwały traktuje   o pomocy materialnej jaka   udzielana będzie uczniom, których aktualne warunki rodzinne  uprawniać będą do korzystania z tego rodzaju pomocy.  Jak stwierdził  Burmistrz realizacja tego tematu została formalnie wymuszona na gminach poprzez  zmianę  ustawy oświatowej a realizowana będzie przede wszystkim w formie   stypendium  bądź zasiłku szkolnego jako  pokrycie kosztów edukacji  względnie zakupu podręczników  czy pomocy naukowych.   O możliwości uzyskania  przez dane dziecko pomocy decydować będą ustalone ustawowo kryteria dochodowe danej rodziny przy czym środki na realizację całego  zadania  przekazywane będą przez Wojewodę w formie dotacji. Jak dalej informował Burmistrz sposób wyliczenia dotacji  jest niekorzystny dla naszego budżetu  bowiem zgodnie z  ustalonym  algorytmem , zasadniczym elementem   będzie   dochód obliczany na jednego mieszkańca, który w  przypadku Ustronia jest dosyć wysoki. Aktualnie zostało złożonych    sporo wniosków o przyznanie pomocy przy czym  udzielana pomoc  może sięgać kwoty kilkudziesięciu złotych.  Do opiniowania składanych wniosków powołana została specjalna komisja.

            W podjętej dyskusji radny T.Dyrda pytał o możliwość ograniczenia niektórych zapisów zawartych w regulaminie natomiast Wiceprzewodniczący S.Malina zwrócił uwagę radnych na fakt , że omawiany temat jest kolejnym , których realizacja  scedowana jest na samorządy  przy jednocześnie niedostatecznych środkach finansowych jakie na te cele  kierowane są z  budżetu państwa.  Presja społeczna jaka pojawiła się w tej sprawie przemawia jednak za przyjęciem  tego tematu w związku z czym  Komisja Oświaty ostatecznie  podjęła wniosek o przyjęcie regulaminu przez Radę

Radny W.Śliż  zastanawiał się natomiast głośno nad konsekwencjami oddalenia tej uchwały przez Radę. Odpowiadając radnemu  Burmistrz wyjaśnił, że takich  możliwości nie ma podobnie jak nie można   do zapisu regulaminu wprowadzić jakichkolwiek zmian korzystniejszych dla gminy.  Podobnie  także uchwała musi być zostać podjęta bowiem   udzielanie pomocy materialnej  o charakterze socjalnym stanowi zadanie własne gminy.

            Pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały Komisja Budżetu i Przestrzegania Prawa zatem Przewodnicząca E.Czembor zarządziła głosowanie w wyniku którego uchwała podjęta została przez radnych większością głosów

                        -           za podjęciem uchwały głosowało            -           9-ciu radnych

                        -           przeciw głosował                                  -           1-n radny

                        -           wstrzymało się od głosu                                    -           5-ciu radnych

            Uchwała Nr XXX/266/2005 w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

5. Informacje :

A/ z realizacji uchwał podjętych na sesjach Rady Miasta Ustroń w dniach 16 grudnia 2004 r. i 27 stycznia oraz 2 marca 2005.

B/  z realizacji zarządzeń Burmistrza Miasta podjętych w okresie od 15 grudnia 2004 r. do 11 marca 2005 r.

            Nie zgłoszono uwag do przedstawionych informacji, które stanowią załączniki
o numerach 15 i 16 do protokołu.

6. Interpelacje

            W okresie międzysesyjnym nie wniesiono pisemnych interpelacji. Punkt ten uznano zatem za wyczerpany.

7. Zapytania radnych i dyskusja nad bieżącymi sprawami miasta

Sprawy jakie w pierwszej kolejności radni  przedstawili  Burmistrzowi dotyczyły :

-                      przedstawienia kosztów akcji zimowej / W.Śliż/,

-                      dokonania przez firmy  prowadzące akcje zimową w mieście zakupu sprzętu, który w naszych warunkach będzie w stanie sprawnie oczyszczać drogi i chodniki np. pługi wirnikowe /J.Śliwka/,

-                      naprawy przystanków PKS przy Nadleśnictwie i przy Leśniczówce w Dobce /J.Śliwka/. Radny ponadto uznał za marnotrawstwo zamiar ustawienia ekranów ochronnych przy ul.Katowickiej II  /w okolicy Nadleśnictwa/  a także  ponownie zwrócił się  do Burmistrza z pytaniem w sprawie  zadaszenia przystanków PKS,  których lokalizacja została zmieniona w związku z budowaną obwodnicą  .

Odpowiadając Burmistrz informował, że o konieczności modernizacji sprzętu do odśnieżania poinformowano   głównego wykonawcę akcji zimowej w trakcie rozmowy przeprowadzonej kilka dni wcześniej. Wg uzyskanej informacji firma o której mowa zakupiła dotychczas  jeden pług wirnikowy i  nosi się z zamiarem  zakupu następnego a także innego rodzaju  sprzętu umożliwiającego prowadzenie skutecznej akcji zimowej. Podobnie jednym pługiem wirnikowym dysponuje aktualnie spółka komunalna  przy czym  Burmistrz informował o zamiarze  wyegzekwowania  od Prezesa S-ki zakupu następnego wirnika. Udzielając dalszych wyjaśnień w sprawie  ekranów informował, że m.in. w tej sprawie czynione są starania w kierunku   zorganizowania spotkania z Marszałkiem Województwa  - bądź w Katowicach bądź też w Ustroniu. Burmistrz wyraził nadzieję, że  do spotkania dojdzie początkiem m-ca kwietnia br.

W dalszej kolejności radny T.Dyrda sugerował zastąpienie   żużlu stosowanego do uszorstnienia jezdni innym materiałem  np. gryzem,radna H.Puchowska-Ryrych  pytała w jakim terminie można się spodziewać przemieszczenia fotoradaru  na skrzyżowaniu  z ulicą Kozakowicką a  radny W.Śliż pytał o termin wykonania tam świateł sygnalizacyjnych. Natomiast radny J.Zahraj sygnalizował   konieczność rozwiązania problemu zabezpieczenia   budynków zlokalizowanych  poniżej ulic  Kuźniczej i Źródlanej, notorycznie zalewanych wodami opadowymi . Radny sugerował by  rozważyć   wykonanie w tym miejscu odprowadzenia nadmiaru wód do rzeki Wisły.

Do tych spraw odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału IGG A.Siemiński.
W pierwszej kolejności ustosunkował się do głosu radnego T.Dyrdy i wyjaśnił, że do posypywania dróg  gryz jest nie tylko nieekonomiczny  ze względu na jego wysoki koszt  ale także niebezpieczny w użyciu biorąc pod uwagę  możliwość uszkodzenia  lakieru i szyb samochodowych  w trakcie ruchu samochodu po drogach uszorstnionych tym materiałem. Wyjaśniając temat „świateł” informował o wcześniejszej odmowie Zarządu Dróg
  w przedmiocie współfinansowania przez miasto tego zadania oraz ostatnio uzyskanej informacji o przystąpieniu przez Zarząd do wykonania w tym miejscu projektu organizacji ruchu. Propozycja jaką  Burmistrz skierował w odpowiedzi  ponownie  dotyczyła uruchomienia tam sygnalizacji świetlnej  przy czym do czasu jej wykonania sugerowano doraźne umieszczenie świateł pulsujących w tym miejscu.

Wniosek  radnego S.Bałdysa dotyczył  konieczności wprowadzenia  „ bardzo starannego nadzoru”  przy wykonawstwie remontów cząstkowych dróg bowiem jego  zdaniem  przy naprawach nie są zachowane właściwe technologie przykładowo brakuje odpowiedniego podłoża. W związku zatem z tak  niedbałą pracą radny wręcz sugerował  „stanie” przy wykonawcach w trakcie realizowanych prac.

8. Sprawy bieżące Rady Miasta

            W tym punkcie Przewodnicząca E.Czembor informowała, że pisma jakie
w okresie między sesjami zostały wniesione  do Rady w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego zostaną przekazane do rozpatrzenia przez Komisję Architektury, Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Następnie odczytała protest Parafii Rzymsko-Katolickiej w Ustroniu-Polanie jaki został wniesiony do decyzji Burmistrza Miasta zezwalającej na lokalizację wyciągów narciarskich w pobliżu  cmentarza. W tej sprawie - jak informował Burmistrz – w związku ze złożonym odwołaniem całość materiału przekazana została do Kolegium Odwoławczego.

            Z innych spraw Przewodnicząca poinformowała o przystąpieniu miasta do programu „Przejrzysta Gmina”  gdzie jednym  z punktów do wykonania jest przyjęcie przez Radę kodeksu etycznego radnego. Tutaj Przewodnicząca zwróciła się z prośbą do radnych o przemyślenie tego tematu i przedstawienie swoich propozycji w tej sprawie. Przekazała także zaproszenie Zarządu Osiedla Ustroń Górny na zebranie mieszkańców organizowane w dniu 07 kwietnia br.w SP nr 1.

            Ustalono termin następnej sesji na dzień 07 kwietnia br. – godz. 14-taw  porządku obrad której przewidziano projekty uchwał dot. statutu uzdrowiska i planu zagospodarowania przestrzennego a także termin    Komisji Koordynacyjnej – 04 kwietnia br. – godz.15-ta.       

Na zakończenie Przewodnicząca złożyła wszystkim obecnym życzenia świąteczne z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych.

9.Zakończenie

Wobec wyczerpania porządku obrad sesji  Przewodnicząca E.Czembor podziękowała radnym oraz zaproszonym gościom uczestniczącym w  obradach a następnie ogłosiła zamknięcie sesji.

Sesja zakończyła się o godz.17,00.

Prot. I.Hernik 

Załączniki:

Porządek obrad
doc/d, 82 kB
Opublikował w BIP: Administrator, załącznik z migracji
Liczba pobrań: 1
Opublikował w BIP: Administrator, załącznik z migracji
Liczba pobrań: 1
Opublikował w BIP: Administrator
Data opublikowania: 23.03.2005 13:02
Ostatnio zaktualizował: Administrator
Data ostatniej aktualizacji: 13.04.2005 14:58
Liczba wyświetleń: 2

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.