Konkurs na stanowisko dyrektora
Wymagania stawiane kandydatom
Szczegółowe wymagania reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce. Stanowisko takie może zatem objąć nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który:
- posiada wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole lub placówce;
- ukończył studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie lub studia podyplomowe, z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;
- posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
- uzyskał: co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub, pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku albo w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w uczelni;
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
- ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
- nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną;
- nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- nie toczy się przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego;
- w przypadku cudzoziemca - posiada poświadczoną znajomość języka polskiego, ukończył studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia polska, lub jest tłumaczem przysięgłym języka polskiego;
- nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
I etap: ogłoszenie konkursu na stanowisko dyrektora
W ogłoszeniu o konkursie należy wskazać m.in.
- oznaczenie organu prowadzącego publiczną szkołę lub publiczną placówkę;
- nazwę i adres publicznej szkoły, których dotyczy konkurs;
- wskazanie wymagań wobec kandydatów na stanowisko dyrektora;
- wskazanie wymaganych dokumentów;
- informację o: sposobie i terminie składania ofert; dopuszczeniu składania ofert w postaci elektronicznej; sposobie powiadomienia kandydatów o terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania konkursowego.
II etap: powołanie komisji konkursowej
Komisja konkursowa powoływana jest przez organ prowadzący – tj. przez Burmistrz Miasta. Organ prowadzący powołuje komisję konkursową w składzie:
po trzech przedstawicieli:
a) organu prowadzącego szkołę lub placówkę,
b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
po dwóch przedstawicieli:
a) rady pedagogicznej,
b) rady rodziców;
po jednym przedstawicielu organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, wyłonionym spośród członków ich jednostek organizacyjnych albo jednostek organizacyjnych organizacji związkowych wchodzących w skład reprezentatywnych organizacji związkowych, zrzeszających nauczycieli, obejmujących swoim zakresem działania szkołę lub placówkę, w której konkurs się odbywa.
Członkowie komisji powinni zostać wskazani imiennie (w składzie komisji konkursowej nie może znaleźć się wójt, burmistrz, prezydent miasta).
III etap: - rozstrzygnięcie konkursu
Konkurs jest rozstrzygnięty, jeżeli jeden z kandydatów uzyskał bezwzględną większość (tj. co najmniej połowę ogółu) głosów obecnych na posiedzeniu członków komisji.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują obecni na posiedzeniu członkowie komisji. O wynikach konkursu przewodniczący komisji niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz przekazuje temu organowi dokumentację postępowania konkursowego.
Organ prowadzący publiczne przedszkole, publiczną szkołę lub publiczną placówkę zatwierdza konkurs albo unieważnia konkurs i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie stwierdzenia:
- nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego;
- przeprowadzenia przez komisję postępowania konkursowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków;
- naruszenia tajności głosowania;
- innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.
Zatwierdzenie lub unieważnienie konkursu następuje w drodze zarządzenia Burmistrza Miasta. Kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora.
________________________________________________
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (t. jedn. Dz. U. z 2021r. poz. 1428),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (t. jedn. Dz. U. z 2021r. poz. 1449)
Opublikował w BIP: | Zdzisław Brachaczek |
---|---|
Data opublikowania: | 29.11.2021 07:22 |
Ostatnio zaktualizował: | Zdzisław Brachaczek |
Data ostatniej aktualizacji: | 27.04.2023 10:58 |
Liczba wyświetleń: | 1 |
Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.